Personajes y representación LGTBI+ en videojuegos japoneses
Description
As with other media, the video game sphere is depicted as being dominated by the hegemony of the middle class cisgender and heterosexual white man, whose power is based on an ideology provided with social and moral norms that oppress diverse discourses on roles, identity and gender expression, as well as desire orientation. This trend, which dominates the global framework, presents certain unique characteristics in the culture of Japan as a producing country in the industry, which can be seen in its historical discourses in terms of gender and desire, different from the prevailing Western conceptions. These discourses have influenced the role of the videogame as a cultural artifact capable of transmitting the ideology of a society, to the point that the stereotypes and stigmas associated with the LGTBI + characters present in their creations configure an image that doesn't properly represent their reality. It's therefore interesting to analyze the origins of these discourses and their impact on the video game media.
Abstract
Como sucede con otros medios, la esfera del videojuego es descrita como dominada por la hegemonía del hombre blanco cisgénero y heterosexual de clase media, cuyo poder se sustenta en una ideología provista de normas sociales y morales que oprimen discursos diversos sobre los roles, identidad y expresión de género, así como la orientación del deseo. Esta tendencia, que domina el marco global, presenta ciertas características únicas en la cultura de Japón como país productor en la industria, visibles en sus discursos históricos en cuanto a género y deseo, diferentes a las concepciones predominantes en Occidente. Estos discursos han influido en el papel del videojuego como artefacto cultural capaz de transmitir la ideología de una sociedad, hasta el punto de que los estereotipos y estigmas asociados a los personajes LGTBI+ presentes en sus creaciones configuran una imagen poco representativa de su realidad. Resulta, pues, de interés analizar los orígenes de estos discursos y su impacto en el medio del videojuego.
Abstract
Universidad de Sevilla. Máster en Guión, Narrativa y Creatividad Audiovisual
Additional details
- URL
- https://idus.us.es/handle//11441/93674
- URN
- urn:oai:idus.us.es:11441/93674
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