Published April 30, 2021 | Version v1
Publication

José González y Giménez y el monumento a Sucre en Quito

Description

This work centers on the study of the monument dedicated to Antonio José de Sucre, ordered by the Municipality of Quito from the Spanish sculptor José González y Giménez in 1874. This is an analysis of the iconography of the monument, its conception, and the vicissitudes and problems that, throughout almost a decade, threaten the monument to preventing it from seeing the light in its definitive form, being replaced by a plaster cast of the main group. The polemic caused immediately after its public exhibition, is also considered a representation of the liberation of Ecuador to hands of Sucre in such a way that it upset the Spanish minister in Quito, who maintained a debate with the Ecuatorian writer Juan León Mera.

Abstract

Este trabajo se centra en el estudio del monumento a Antonio José de Sucre encargado en 1874 por la Municipalidad de Quito al escultor español José González y Giménez. Se analizan la iconografía del monumento, su concepción, y las vicisitudes y problemas que, a lo largo de casi una década, acecharon al monumento hasta impedir que viese la luz en su forma definitiva, realizándose en cambio el vaciado en yeso del grupo principal. Se aborda también la polémica suscitada a raíz de su exposición pública, por representar la liberación de Ecuador a manos de Sucre de una manera que disgustaba al ministro español en Quito, quien mantuvo un enfrentamiento dialéctico con el escritor ecuatoriano Juan León Mera.

Additional details

Created:
December 2, 2022
Modified:
November 30, 2023